Zoek
Zoek
Sluit
Je probeert onze website te bekijken via een browser die wij helaas niet meer ondersteunen per 1 februari 2021. Hierdoor werkt de website voor jou mogelijk niet optimaal. Wij willen natuurlijk dat je op de beste en veiligste manier onze website kunt bezoeken. Daarom adviseren wij je om een andere browser te installeren. Wil je weten hoe je dat kunt doen? Lees hier dan meer.

Wasco in vakblad De Onderneming

30/11/2020

Het service- en onderhoudsseizoen voor verwarmingsketels is in volle gang. Een perfect moment om uw klanten nog beter aan u te binden. Waarom? Hoe? Vakblad "De Onderneming" schreef hierover een artikel samen met Wasco. U kan het artikel hier teruglezen.

Service en onderhoud perfecte manieren voor klantenbinding
Dit jaar viert de Nederlandse vakgroothandel in verwarming, sanitair, airconditioning, ventilatie en onderdelen Wasco haar 50-jarig bestaan. Deze HVAC-groothandel telt 34 vestigingen op de Nederlandse markt en biedt ook in België HVAC-onderdelen en diensten aan die installateurs ondersteunen en ontzorgen bij hun service- en onderhoudswerkzaamheden.

In 1970 werd Wasco opgericht door de familie Van den Belt. Sinds 2019 is Wasco in handen van de Gilde Groep die, samen met het Wasco management, de aandelen terug overnam van het Amerikaanse Ferguson. De onderneming met hoofdzetel in het Nederlandse Twello (provincie Gelderland) zit duidelijk in een groeicurve. Zo werd in 2017 de firma Aircovent overgenomen, marktleider in installatiematerialen voor airconditioning, koeling en warmtepompen.

HVAC-onderdelen
Wasco is in Nederland zowel op de installatiemarkt (verwarmingsketels, warmtepompen…) als op de markt voor onderdelen actief. In België ligt de focus enkel op onderdelen en op service- en onderhoud gerelateerde activiteiten. “Het idee om ook onderdelen aan de installateur aan te bieden is gegroeid uit het inzicht dat de meeste groothandels slechts een beperkte stock aan wisselstukken in huis hebben.

Met de bestaande diversiteit aan merken en modellen is de installateur niet snel en efficiënt geholpen. Vandaar ons one-stop-shop concept”, aldus Jeroen van Drunen, business manager onderdelen & airconditioning Wasco. Sinds negen jaar zijn we ook op de Belgische markt actief, in hoofdzaak met onderdelen voor verwarmingstoestellen, maar ook voor sanitair, airconditioning en ventilatie groeit ons marktaandeel.

De modellen van ketelfabrikanten bijvoorbeeld groeien steeds meer naar elkaar toe. Zo zien we dat een zeer groot deel van de onderdelen van verwarmingsketels identiek is op beide markten.” Inmiddels zijn in ons land twee Wasco accountmanagers actief, ondersteund door een gespecialiseerde verkoop binnendienst, wasco.be en binnenkort ook een app.*

Ondersteunen en ontzorgen
“Op de Nederlandse markt gebeurt HVAC-onderhoud in hoofdzaak door service- en onderhoudsbedrijven. In België is het gebruikelijk dat HVAC-fabrikanten ook onderhoudscontracten op de installaties aanbieden. Installateurs zijn zich nog vaak te weinig bewust van de meerwaarde van service- en het wettelijk verplichte onderhoud voor hun eigen bedrijf”, aldus van Drunen. “Belangrijk is het contact met de klant warm te houden na de installatie.
Laat je – zeker om de twee jaar – even zien. Wij van onze kant kunnen de installateur perfect ondersteunen en ontzorgen door het brede assortiment, snelle levertijden, deskundige ondersteuning en uitgekiende diensten.”

One-time-fix garanderen
Service, zoals het herstellen van een verwarmingsketel in storing, kan een manier zijn om opdrachten op een ander vlak (badkamer vervangen, airconditioning installeren…) binnen te halen. “Service- en onderhoud bieden de installateur een opportuniteit om zijn klanten loyaal en tevreden te houden. Onderhoud kan in relatief rustige periodes worden ingepland. 

Ander pluspunt: ook de proceskost kan lager. Het zijn niet zozeer de onderdelen, maar wel de werkuren die de kostprijs opdrijven. Ons RFID-voorraadbeheersysteem zorgt er mee voor dat de installateur vaker slechts eenmaal moet langsgaan bij zijn klant. We kunnen een snelle ‘one-time-fix’ garanderen”, aldus Van Drunen.

Een andere vorm van toegevoegde waarde is ons team van acht ervaren ex-HVAC-installateurs/monteurs dat de klant telefonisch of digitaal ondersteunt. Op onze Belgische website kan de installateur met de unieke ‘onderdelenzoeker’ circa 250.000 onderdelen van heel wat HVAC-fabrikanten opzoeken en bestellen. Die worden de volgende dag netjes in één pakket franco en zonder extra kosten bij hem afgeleverd.”

Enkel juiste onderdelen in camionette
”Voor de technieker die zich focust op service en onderhoud, heeft Wasco slimme diensten die veel tijd en kosten kunnen besparen. Denk bijvoorbeeld aan  nachtleveringen en het RFIDvoorraadbeheersysteem. Hiermee kunnen we de onderdelenvoorraad in de camionette van de installateur perfect afstemmen op zijn behoefte. 

Op basis van een startvoorraad houden we periodiek bij welke onderdelen er in het voertuig liggen, welke er ongebruikt blijven liggen en wat er  eventueel moet worden bijbesteld. Ons mobiele RFID-team scant periodiek de stock in de camionette en op basis van al deze informatie wordt de voorraad telkens weer aangepast. Zo heeft men ook altijd inzicht in de voorraden in de camionette, inzicht wat nu vaak ontbreekt”, aldus Jeroen van Drunen.

Door: Philip Declercq - De Onderneming

*Ten tijde van dit artikel was de Wasco app nog niet beschikbaar, maar inmiddels wel. Kijk op deze pagina voor meer informatie.