Zoek
Zoek
Sluit
Je probeert onze website te bekijken via een browser die wij helaas niet meer ondersteunen per 1 februari 2021. Hierdoor werkt de website voor jou mogelijk niet optimaal. Wij willen natuurlijk dat je op de beste en veiligste manier onze website kunt bezoeken. Daarom adviseren wij je om een andere browser te installeren. Wil je weten hoe je dat kunt doen? Lees hier dan meer.

Bouwunie pleit voor uitbreiding duaal leren

06/09/2017

De economie trekt aan en daardoor staan er alleen al bij de VDAB meer dan 1700 vacatures voor bouwjobs open. De nood aan mensen in de bouw is hoog. De Bouwunie pleit daarom voor een uitbreiding voor duaal leren en werken. 

Met duaal leren en werken maken jongeren een positieve keuze voor een levensechte werkervaring. Na hun studie kunnen ze hiermee beter gewapend aan de slag. De vraag naar jongeren die een bouwopleiding volgen is groot. Praktijkervaring is noodzakelijk om de overstap naar de arbeidsmarkt soepel te laten verlopen en die praktijkervaring kunnen ze goed opdoen door middel van duaal leren en werken. 

Duaal leren en werken moet ervoor zorgen dat jongen door de alternering tussen leren en werken een positieve keuze maken. Het biedt de beste ontplooiingskansen dankzij de combinatie van een sterke algemene vorming in de klas en levensecht leren op de werkvloer. Hierdoor kunnen ze doen wat ze echt willen en krijgen ze een goede voorbereiding op hun latere professionele leven. Bouwunie ziet hier veel kansen in. 

Vorig schooljaar startte een proefproject met duaal leren en werken. In het schooljaar 2017-2018, gaat duaal leren en werken ook van start in bijkomende richtingen, zoals de derde graad Afwerking ruwbouw (vloerder, tegelzetter, stukadoor). Door deze toevoeging kunnen veel meer leerlingen in secundaire bouwscholen duaal leren en werken. 

Bouwunie vindt dat dit nog mag uitbreiden. Ook andere opleidingen zouden dit traject aan moeten gaan, zoals de houttechniek- en installatietechniekopleidingen. Daarnaast zouden meer scholen volgens Bouwunie het duaal leren en werken moeten aanbieden. De negatieve tendens van almaar minder leerlingen in het bouwonderwijs hopen zij hiermee te keren. 

Bron: Bouwunie.be